Fenomeni

Pola vijeka od objavljivanja romana Školice

Hulio Kortasar

Piše: Ana Popadić

Svet obeležava pola veka od objavljivanja kultnog romana argentinskog pisca Hulija Kortasara. Knjiga kroz koju se prolazi na tri načina bila je atomska bomba na literarnoj sceni

Inovativna, originalna, ambiciozna, hrabra i pomalo riskantna zamisao argentinskog pisca Hulija Kortasara, kada je početkom šezdesetih godina prošlog veka pisao roman “Školice” na kraju se isplatila. Tačno pola veka od njegovog objavljivanja, ovo remek-delo nastavlja da provocira i intrigira čitaoce širom sveta.

Slavni Argentinac nije ni morao da bude skroman, jer je njegovim roman započeo hispanoamerički “bum”, nastavljen u delima nobelovaca Gabrijela Garsije Markesa i Marija Vargasa Ljose i Meksinakca Karlosa Fuentesa.

Sa “Školicama” sam porušio tolike brane i srušio tolika vrata i samog sebe razložio na delove, da mi ne bi bilo žao da sad umrem – kazao je autor po objavljivanju kultnog romana. Smrt ga je pak zatekla mnogo godina kasnije, 12. februara 1984. u Parizu, u kome je proživeo drugu polovinu svog života. Posle proslave pola veka od objavljivanja “Školica”, Argentinci će tako 2014. ući u “Godinu Hulija Kortasara” i obeležiti tri decenije od smrti velikog književnog genija.

Kontranovela, hronika jednog ludila, crna rupa ogromnog levka, krik upozorenja, jedna vrsta atomske bombe, poziv na neophodan nered, beskonačni lavirinti reči, velika humoreska – samo su neki od opisa Kortasarovih savremenika koji su pokušali da na jednostavan način opišu komplikovanu formu “Školica” i fenomen njenog uspeha.

Tehnika pripovedanja koju je upotrebio autor razlikovala se od svega do tada viđenog u literaturi. Smešten u dve “scenografije”, gradove Pariz i Buenos Ajres, roman “Školice” je podeljen na 155 poglavlja koja se mogu čitati proizvoljnim redosledom, kombinovani sa podtekstovima iz drugih dela. Jedan od tri metoda čitanja je da se prati uobičajena linearna struktura, od prvog poglavlja. U tom slučaju, knjiga se završava u 56. poglavlju, a preostali deo je označen kao “suvišan”. Drugi metod predlaže sam autor, a na ovaj način “Školice” počinju od 73. poglavlja, a zatim se prati tabela sa uputstvima data na prvoj stranici romana. Treći način je potpuno proizvoljan i ostavlja mogućnost čitaocu da bira poglavlja i prati redosled koji sam izabere.

“Putujući” sa glavnim junakom Oliveirom “tamo i ovamo”, čitaoci ostaju fascinirani njegovom ljubavnicom Magom, upoznaju intelektualce i osobenjake koji čine “Klub zmije”, saznaju književne ideje Morelija, romanopisca koji je, na neki način, Kortasarov alter-ego i junak “suvišnih poglavlja”. Čitanje knjige, međutim, osim neuobičajene naracije, prate i druge “komplikacije”. Neka poglavlja su ispričana u prvom, a neka u trećem licu, mešaju se unutrašnji monolozi sa naratorovim obraćanjem u samo jednoj rečenici. Kortasar koristi razne jezike i meša ih sa stihovima iz džez pesama.

Uprkos komplikovanoj strukturi i stilu, uspeh “Školica” bio je neverovatan među mlađom populacijom.

Kortasar je roman prvobitno nazvao “Mandala”, kao aluziju na budistički i hinduistički simbol Univerzuma i energije. Pred sam izlazak romana promenio je naslov u “Školice”, jer mu je “Mandala” zvučala pretenciozno.

I na ovogodišnji veliki jubilej mnogi pokušavaju da otkriju Kortasarove “zanatske tajne” i daju neka nova tumačenja njegovog najpoznatijeg dela. A možda bi bilo najbolje da se rukovode rečima samog autora koje je izgovorio pred kraj života:

Rekli su o romanu
Mario Vargas Ljosa: “Nijedan drugi pisac nije dao igri toliko književno dostojanstvo kao Kortasar, niti je učinio igru tako korisnim i originalnim elementom umetničke kreacije.”

Oktavio Pas: “Njegova proza je načinjena od vazduha, bestežinska i bestelesna, ali čujna kao vetar i budi u nama mnoge slike i vizije. Ona na savršen način povezuje ulične ritmove grada i pesnikov monolog.”

Gabrijel Garsija Markes: “Kortasar nam je ostavio jedno, možda, nedorečeno delo, ali lepo i neprolazno kao naša sećanja”.

Karlos Fuentes: “Kortasar je Simon Bolivar latinoameričke književnosti. To je čovek koji nas je oslobodio, koji nam je pokazao da je sve moguće.”

 

http://www.novosti.rs/vesti/kultura.71.html:449519-Pola-veka-od-objavljivanja-romana-Skolice